W dniach 31.05.2014 r.- 4.06.2014 r. grupa 29 uczniów z klasy I LO, II LO oraz II TH wzięła udział w wycieczce turystycznej na trasie Gdynia – Karlskrona (Szwecja) – Poznań. Celem wyjazdu był dwudniowy rejs promem po Morzu Bałtyckim i zwiedzanie szwedzkiej Karlskrony oraz wizyta w Poznaniu – dawnej siedzibie władców Polski, a także spacer po Skwerze Kościuszki w Gdyni. W ramach wyjazdu realizowalismy równiez program profilaktyczny „Alkohol oszukuje”, promujący styl życia wolny od uzależnień i ukazujący perespektywy zdrowego życia, a także drogi do satysfakcji osobistych bez zażywania alkoholu.Opiekunami młodzieży byli p.Leslaw Łazar, p.Katarzyna Kulig i p. Bernadeta Bar.

GALERIA  ZDJĘĆ

Nasza podróż rozpoczęła się o godz. 17.00 na dworcu klejowym w Przeworsku. Po 13 godzinach jazdy pociągiem dotarliśmy do Gdyni. Z dworca udaliśmy się na terminal promowy Stena Line, gdzie na rejs po Bałtyku wraz z nami oczekiwały tlumy pasażerów. Po odprawie udaliśmy się na prom, gdzie przywitała nas uśmiechnięta załoga. Po wejściu na prom zanieśliśmy swoje bagaże do kabin i udaliśmy się na pokład zewnętrzny, by pożegnać się z Trójmiastem. I tak po dniu pełnym wrażeń i nocnej dyskotece na poziomie X nadszedł czas na upragniony sen.

O godz. 6.30 obudziła nas piosenka Luisa Armstronga „Wonderful life”, nastepnie udaliśmy się na obfite śniadanie, a potem wraz z przewodnikiem Marcinem, pojechaliśmy na zwiedzanie Karlskrony. To kameralne miasto jest na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, a tutejsze lody z kultowej lodziarni są najlepsze na świecie! Naszym pierwszym przystankiem było Björkholmen. Jest to dawna wyspa, która uniknęła wielkiego pożaru i zachowały się na niej cenne drewniane domki pierwszych stoczniowców.

Po najmniejszych drewnianych domkach zobaczyliśmy najwiekszy drewniany kościół w Szwecji – Kosciól Admiralicji zbudowany w 1685 roku jako tymczasowa świątynia do czasu powstania kamiennej. No i tak zostało do dziś. Budowla może pomieścic 4 tysiące osób i pokryta jest tradycyjną szwedzką farbą w kolorze Falu rödfärg. Doszliśmy do Nabrzeza Królewskiego. Nazwa tego miejsca wiąże się z faktem, że przybijał tutaj król drogą morską i był witamy przez mieszkańców miasta. Jeszcze jedna konstrukcja na nabrzeżu przykuła nasz wzrok. To rekonstrukcja pierwszych latarni morskich. Z nabrzeża udaliśmy się na Rynek Główny gdzie Karol XI dumnie spogląda na swoje miasto. Nad rynkiem dominują dwie wieże kościoła Fryderyka, zbudowanego pod koniec XVII wieku. Udaliśmy siś również do Muzeum Morskiego, zwanym też Muzeum Marynarki Wojennej, które jest bez wątpienia największą atrakcją Karlskrony. Położone jest na wyspie Stummholmen. Z zewnątrz przypomina grecką świątynię, oczywiście w minimalistycznym skandynawskim stylu. Ciekawostką tego muzeum jest podwodny tunel. Schodzi się do niego pod poziom Morza Bałtyckiego i przez okna można zobaczć wrak z XVIII wieku. Na zakończenie pobytu w Szwecji udaliśmy się też do kultowej lodziarni „Glassiären” – „Lodowiec”, która dla wielu mieszkańców Karlskrony jest najważniejszym punktem w mieście i od wiosny do jesieni można delektować się fantastycznymi lodami. Najpopularniejsza forma sprzedazy lodów to nie gałki, a smaki. Poplyneliśmy też na pobliską wyspę, zamieszkałą przez 300 Szwedów. Z Karlskrony wróciliśmy na prom trochę zmęczeni i od razu udaliśmy się na obiadokolację. Po kolejnej dyskotece już nie było tak spokojnie, gdyż całą noc nas kołysało, ale daliśmy radę. Po 12 godzinach rejsu przywitaliśmy Gdynię. Zeszliśmy na ląd cały czas kołysząc się i było tak niestety do samego powrotu do domu.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był Poznań. Po kolacji udaliśmy się wraz z przewodnikiem na Rynek Główny i Ratusz – perłę architektury renesansowej, gdzie codziennie punktualnie o godz. 12.00 pojawiają się słynne poznańskie koziołki. Zobaczyliśmy również Gotycką Katedrę na Ostrowie Tumskim, barokową świątynię Fara na ulicy Gołębiej, w której odbywają się m.in. słynne koncerty organowe, a także Cytadele Poznanska, Zamek Przemysła II i Pałac Górków. Na końcu zatrzymaliśmy się w Starym Browarze – uznanym na świecie budynku Centrum Handlu, Sztuki i Biznesu, który jest przykładem udanej stylizacji nowego obiektu na XIX w., a także miejscem nie tylko zakupów ale i galerii sztuki współczesnej, gdzie zobaczyć można np. rzeźby kinetyczne. Po całonocnej podróży pociągiem, zmęczeni, ale bogatsi o nowe doświadczenia, wróciliśmy do domu.